Retailers kunnen hun e-commerce uniform beheren met CRM-software en tegelijkertijd hun klanten veel beter van dienst zijn.

Met software voor e-commerce kunnen retailers hun processen rondom online verkoop beter managen en tegelijkertijd de klant een allround service bieden die uiteindelijk ook een positief effect heeft op klantloyaliteit en tevredenheid.

Om dit alles te laten slagen, zijn CRM-systemen met functies voor e-commerce nodig, evenals een verbinding met logistiek en uw eigen magazijn. De voordelen die met zo’n geïntegreerde IT-infrastructuur behaald kunnen worden, zijn soms enorm. De druk op retailers groeit sowieso al jaren. Om hier online recht aan te doen, moeten alle processen gedigitaliseerd en uitgebreid geoptimaliseerd worden.

Wat is CRM?

Met een CRM bundelen bedrijven al hun maatregelen gericht op relatiebeheer en klantloyaliteit in één centrale applicatie. Voor elke klant wordt een klantenbestand aangemaakt waarin vervolgens alle gegevens over deze klant terug te vinden zijn. De klantenservice heeft zo snel en eenvoudig toegang tot huidige en eerdere bestellingen, klachten, serviceoproepen, enz.

Als een klant reageert met een specifieke vraag, kan de klantenservice daar snel op reageren en passende maatregelen nemen. Door de gecentraliseerde data te evalueren, kunnen ook belangrijke inzichten in de behoeften en wensen van de klanten worden verkregen.

Zo kunnen klantgroepen veel scherper worden gedefinieerd en vastgelegd. Vooral marketing en sales profiteren hiervan. Deze kunnen klanten veel gerichter aanspreken en zo hun slagingspercentages aanzienlijk verhogen. Het feit dat alle actoren toegang hebben tot de uniforme gegevens maakt het ook mogelijk om veel processen aanzienlijk te versnellen en efficiënter te maken.

E-commerce met CRM-software

De verwachtingen van klanten zijn de afgelopen jaren gestaag gestegen. Dit geldt niet alleen voor fysieke winkels, maar ook voor online zakendoen. Naast lage prijzen en hoge kwaliteit willen klanten ook weten wanneer de goederen thuiskomen. De beschikbaarheid van goederen speelt daarom een doorslaggevende rol in de online handel.

Maar ook de koopervaring en gemakkelijke toegang tot artikelinformatie is enorm belangrijk voor online retailers. Daarnaast zijn klantrecensies nu een enorm belangrijke factor voor de aankoopbeslissingen van klanten. Met CRM-software kunnen al deze vraagstukken centraal worden beheerd en georganiseerd.

In het volgende willen we enkele belangrijke functies vanCRM software voor e-commerce wijden en hun voordelen voor de praktijk benadrukken. Het doel is om duidelijk te maken waarom uniforme software onmisbaar is voor online handelen.

Functies van een CRM-systeem voor e-commerce

Bedrijven moeten voldoen aan de eisen van klanten in de digitale wereld om permanent deel te kunnen nemen aan de markt. Dit vraagt om een uniforme en uitstekende IT-inrichting die processen versnelt, transparantie creëert en automatisering in het transactieproces mogelijk maakt.

Koppeling met groothandelsportalen

Een belangrijk vakgebied vandaag is de aanwezigheid van een eigen bedrijf op verschillende handelsplatformen. Naast een eigen webshop moeten de producten ook te koop worden aangeboden aan klanten op platforms als Amazon, eBay of andere grote e-commercesites. Dankzij geïntegreerde interfaces hiervoor kunnen productgegevens en -capaciteiten automatisch naar hen worden overgedragen.

Verbinding met het magazijn

Om de portalen te kunnen laten zien hoeveel artikelen er nog op voorraad zijn en wanneer een artikel dienovereenkomstig geleverd kan worden, moet de CRM-software gekoppeld zijn aan het magazijn. Als een bestelling online wordt ontvangen, wordt het artikel direct geblokkeerd voor alle andere verkoopkanalen. Dit zorgt ervoor dat er geen leveringsknelpunten en vertragingen zijn.

Waardering Management

Zoals gezegd spelen klantrecensies tegenwoordig een enorm belangrijke rol. Als een klant een review schrijft, kan deze direct in de CRM-software worden weergegeven, ongeacht op welke portal de review is geschreven. Vooral op negatieve beoordelingen moet een bedrijf zo snel mogelijk reageren. Het systeem kan echter ook geautomatiseerde e-mails verzenden na transacties waarin klanten vriendelijk worden gevraagd om hun beoordeling in te dienen.

Geautomatiseerde facturatie

De gegevens uit de webshop worden gebruikt voor facturatie. Dit kan zoveel mogelijk geautomatiseerd worden. Klanten ontvangen uw factuur op de manier van hun voorkeur. Als een klant vragen heeft over de factuur, kan de servicemedewerker deze eenvoudig bellen en de vragen met de klant verduidelijken.

Vervolgaanbiedingen maken

De gegevens van de klant uit de webshop worden centraal opgeslagen in het CRM-systeem. Door de data te evalueren is het mogelijk om te zien welke artikelen vaak door welke doelgroep bij elkaar of korte tijd later zijn aangeschaft. Als een klant bijvoorbeeld product A heeft gekocht, kan een vervolgaanbieding na een bepaalde periode automatisch per e-mail via product B worden verzonden. Op deze manier worden de verkoopkansen weer aanzienlijk vergroot en is de klant gebonden aan het bedrijf.

Vind de juiste CRM-software voor e-commerce

Vind de meest geschikte systemen voor e-commerce op de markt van vandaag. Gebruik onze vergelijkingstool en filter een verscheidenheid aan verschillende CRM-oplossingen op basis van uw criteria. U kunt de CRM software vergelijken en direct combineren tot een shortlist van geschikte oplossingen.

Pin It on Pinterest